autonoom rijden

Gaan vrachtwagens over tien jaar autonoom rijden?

Vanmorgen las ik een artikel over autonoom rijden in de nieuwsbrief van Transport-Online. Hierin werd voorspeld dat er over 10 jaar geen chauffeurs meer nodig zijn. Dit komt doordat de vrachtwagens tegen die tijd, en mogelijk al eerder, zelfstandig kunnen rijden. Hierbij zal er geen chauffeur meer aan te pas komen. Dit zou een goede ontwikkeling kunnen zijn. Zo wordt er gesuggereerd. Als er geen chauffeurs meer nodig zijn, dan kunnen bijvoorbeeld de vrachtprijzen flink zakken.

Er zullen veel meer voordelen zijn dan nadelen, zoals bijvoorbeeld die 125.000 chauffeurs, wat gaan we daarmee doen?

autonoom rijdenTanken overbodig?

Daartegenover staat dat de vrachtwagen 24/7/52 achter elkaar kan rijden, alleen stoppen om te laden, lossen en te tanken. Dit laatste zal tegen die tijd ongetwijfeld wel overbodig worden, doordat de auto’s voorzien kunnen worden van elektromotoren. De energieaanvoer kan dan via een geleide systeem, boven de weg, of via de vangrail langs de weg, van stroom worden voorzien. Wat ook weer gunstig is voor het milieu. Vooral als de energieopwekking geheel zonder fossiele brandstof zal zijn.

Cabine verdwijnt bij autonoom rijden?

Hierbij vraag ik mij af, of de zelfrijdende vrachtwagen er dan nog zal uitzien als de huidige. Als er niemand meer in de cabine aanwezig hoeft te zijn, wordt de cabine vanzelf overbodig, waarmee bijvoorbeeld de laadvloeroppervlakte sterk kan toenemen. Ik zie het zo voor me. Een container op een frame plaatsen zoals nu op een aanhangwagen. Deze rijdt zelfstandig van A naar B. De software kan overal geplaatst worden, dus is een cabine niet meer nodig. De huidige cabine is het meest geavanceerde en duurste deel van de truck, en kan in de toekomst geheel, als nutteloos object verdwijnen, wat meer dan de helft tot tweedrede in de aanschafkosten kan schelen.

Zover is het echter nog lang niet.

Nog steeds rijden er meer dan 100.000 vrachtwagens over des heren wegen. Allemaal met minstens een chauffeur om het stuur te bedienen. Allemaal vakmensen die een aardige studie achter de rug hebben, en een jaarlijks verplichte bijscholing moeten volgen. Waaronder de verplichte Code 95.

Al deze mensen moeten betaald worden, wel of niet volgens de cao beroepsgoederenvervoer over de weg. Dit salaris wordt meestal al jaar en dag opgekrikt met een van de oudste en fiscaal gunstigste vergoeding dat er bestaat. Nadat het, zo’n 40 jaar geleden zijn intreden deed, is deze regeling nooit meer veranderd.

autonoom rijden of zelf rijdenBelastingvrij

De Verblijfskostenvergoeding is een belastingvrije betalingsregeling dat ooit door de belastingdienst zelf bedacht is. Deze regeling heeft al meer dan 40 jaar ongewijzigd stand weten te houden. Zelfs heeft de verblijfskostenvergoeding de veel besproken onkostenvergoeding, dat enkele jaren geleden geheel gewijzigd is, overleeft.

Hoelang houdt deze, voor chauffeurs gunstige regeling nog stand? Voorlopig zal dit elke 5 jaar bekeken worden. Tot nu toe zijn er geen veranderingen geweest. Mogelijk dat het over 10 jaar helemaal niet meer van toepassing is. Vooral als de vrachtwagens zelfstandig gaan rijden, zonder dat er iemand in de cabine zit.

Lastige berekening

Deze belasting gunstige regeling is wel lastig uit te rekenen. Er komen heel veel aspecten bij kijken, die stuk voor stuk van belang zijn, voor het uiteindelijke bedrag. Vooral als de chauffeur elke dag andere tijden rijdt, moet de berekening over elke dag opnieuw gemaakt worden.

Hiervoor hebben wij deze hele belastingregeling in een Excelsheet gezet. Dus geen duur zelfstandig software pakket. Dit scheelt u vele uren administratie en frustratie. En dat voor nog geen € 17,- per maand.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*