De VKV Calculator maakt immense wirwar van regels erg eenvoudig

Door Alex de Jong @ Attest Communicatie

De VKV Calculator maakt immense wirwar van regels erg eenvoudigBOSKOOP/LELYSTAD – Heel eerlijk: eigenlijk vindt hij het maar vreemd dat er zoveel toeslagen en regelingen voor chauffeurs zijn. ‘Liever spreek ik met chauffeurs gewoon een goed salaris af en gaan we daarmee aan de slag’, stelt René van Herk (36), die tien jaar geleden voor zichzelf begon. ‘Dat zal dan heus de ene keer slecht voor de chauffeur en ook wel eens slecht voor mij uitpakken, maar is wel voor iedereen meteen helder…’ Van Herk vervoert dagelijks plantgoed vanaf de kwekerij. ‘Begrijp me niet verkeerd, ik vind dat iedere chauffeur behoort te krijgen wat hem volgens de CAO toekomt, maar het is inmiddels zo’n wirwar van regeltjes, dat het nagenoeg ondoenlijk wordt om alles bij te houden. Dat zou toch veel eenvoudiger moeten kunnen?’ Gelukkig krijgt hij hulp van de VKV Calculator.

rijbewijs te halen

Tien jaar lang werkte hij voor defensie en kwam in die functie al veel met logistieke bedrijfsvoering in aanraking. Hij besloot er zelfs zijn groot rijbewijs te halen, maar dan moest er natuurlijk ook gereden worden. ‘Via een vriend die een eigen boomkwekerij heeft, kwam ik in contact met G. van der Laan Transport. Die man zocht zo nu en dan een chauffeur om met de vrachtwagen plantjes te vervoeren.’ René deed het graag. En met liefde. Uiteindelijk vroeg Van der Laan hem zelfs of hij zijn bedrijf niet wilde overnemen, zodat de man zelf met pensioen kon gaan.

flexibiliteit, efficiency en kwaliteit

Oktober 2009, nu bijna tien jaar geleden, nam hij het bedrijf over. Reeds een jaar later kocht hij zijn eerste nieuwe vrachtwagen om zo ‘efficiënter en beter de goederen te kunnen vervoeren’. In 2014 werd het team uitgebreid met een tweede chauffeur. ‘We staan voor flexibiliteit, efficiency en kwaliteit. We zijn gespecialiseerd in het vervoer van plantgoed tussen Zundert en Boskoop onder het motto ‘vandaag besteld, morgenochtend vroeg in huis!’’, zo vertelt hij.

RVH Transport ook biedt spoedtransport

‘Wij leveren snel en zorgvuldig, of het nu gaat om een grote partij of slechts enkele planten. Wij brengen en halen de goederen op bij de kweker zelf. Het plantgoed wordt rechtstreeks van bestel- naar afleveradres getransporteerd. Op- of overslag van de goederen is dus niet nodig, wat het plantgoed ten goede komt.’ Daarnaast biedt RVH Transport ook spoedtransport aan. ‘Spoedtransport kan plaatsvinden tussen Boskoop en Zundert, maar het is natuurlijk ook mogelijk om op andere locaties in Nederland het plantgoed op te halen en te leveren.’

Geen weet van CAO

Ten tijde van het in dienst nemen van de tweede chauffeur, had René (nog) geen weet van Cao-regels, toeslagen en uitzonderingen. ‘Ik heb hem een salarisvoorstel gedaan en daar ging hij mee akkoord. Dat was het voor ons.’ Gaandeweg werd duidelijk dat het zo niet ‘hoorde’ of ‘moest’. Dus besloot hij, gewapend met het CAO-boekje, wegwijs te worden in de wirwar van regels en toeslagen. ‘Het was allemaal flink ingewikkeld’, herinnert hij zich. ‘En het is er de laatste jaren alleen maar ingewikkelder op geworden.

programma redelijk simpel

’Daarom besloot hij Google te raadplegen en stuitte zo op de VKV Calculator van Jaco Langeveld uit Lelystad. ‘Ik wilde een programma dat redelijk simpel was – zodat het alle toeslagen voor mij zou kunnen uitrekenen -, maar wat bovendien redelijk geprijsd was.’ De VKV Calculator voldeed volledig aan zijn eisen. ‘Het is enorm low cost en een hele simpele oplossing voor bijzonder moeilijke materie’, klinkt het. Inmiddels werkt hij er alweer vier, vijf jaar mee. Noodzakelijk ook, want naast de eerdere chauffeur heeft hij er inmiddels nog twee bij. ‘We zijn nu, mijzelf incluis, met vier man.’ Dan kun je niet meer aankomen met dat je niet de CAO volgt, zo vindt hij. Al blijft hij er bij dat het allemaal veel simpeler moet kunnen.

Moeilijke regels

‘De regels zijn op dit moment nodeloos ingewikkeld. Waarom niet gewoon een goed basissalaris en dan een toeslag voor als je in de avond- of nachturen bezig bent? Een vast bedrag extra voor een dienst; zeg 25 euro. Dat is veel gemakkelijker rekenen dan dat je nu steeds allerlei verschillende toeslagen moet berekenen.’

De VKV Calculator doet wat het belooft. René heeft er geen omkijken naar; weet dat het altijd klopt en dat het altijd exact volgens het boekje is. Daar was hij achteraf nog blijer mee dan hij vooraf had kunnen bedenken. ‘Enkele jaren geleden had ik een aanvaring met een werknemer. Die was ervan overtuigd dat ik hem niet voldoende had betaald.’ Met de uitdraaien in de hand, werd dat geschil snel in het voordeel van de werkgever beslecht. ‘We voeren begin- en eindtijd in en het programma doet verder alles volledig automatisch en helemaal zelf. Ideaal.’ Voor de rest heeft hij het maar liever niet meer over die onverkwikkelijke situatie.

Werkgevers ‘moeten’ van alles

‘Nou, vooruit dan: In Nederland is het soms wel een beetje oneerlijk. Werkgevers ‘moeten’ van alles, waar werknemers volop bescherming genieten’, zo vertelt hij. ‘Ik ken legio voorbeelden van werknemers die zich voorbeeldig gedroegen zo lang ze nog in een proeftijd zaten, maar die ineens overal te laat verschenen en de kantjes ervan af liepen zodra ze een vast contract hadden. Zie er dan nog maar eens van af te komen… Maar goed, laten we er maar geen klaagzang van maken’, zegt hij, daarmee zichzelf tot de orde roepend. ‘Maar dat het allemaal veel te ingewikkeld is, is wel duidelijk. Zo ook de regels rondom de rijtijden. Daarvoor mag je eerst wel een week op cursus, wil je dat allemaal begrijpen.’

Simpelweg begin- en eindtijden invoeren

Nee, dan de VKV Calculator! Simpelweg begin- en eindtijden invoeren en het systeem doet alles volautomatisch. Altijd correct, altijd netjes volgens het boekje, zodat niemand zich daarbij tekort gedaan kan voelen. ‘Ideaal’, zo benadrukt René van Herk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*