Ik heb die handige VKV Calculator niet meer nodig

Door Alex de Jong @ Attest Communicatie

ENSCHEDE/LELYSTAD – Hij heeft zijn contract met Jaco Langeveld, bedenker van de handige VKV Calculator, opgezegd.

VKV Calculator‘Ik heb voor de laatste maanden alles meteen betaald, zodat het klaar is’, vertelt John Jacobs van John Jacobs BV in Enschede. Wie denkt dat Jacobs ontevreden is over het systeem dat op eenvoudige wijze toeslagen en vergoedingen voor chauffeurs berekent, heeft het mis. Hij is juist dik tevreden. ‘Maar ik ben mijn bedrijf aan het afbouwen, zodat ik eind dit jaar met pensioen kan gaan.’ En tja, dan is een handige VKV Calculator, hoe gemakkelijk ook, natuurlijk geen noodzaak meer.

Bulgaren, Roemenen en Polen

Ooit had hij ruim zeventig chauffeurs in dienst. ‘Bulgaren, Roemenen en Polen maakten het steeds lastiger om nog langer concurrerend ons werk te doen.’ Want waar de transportbedrijven in het westen steeds meer te kampen kregen met regel- en wetgeving, konden de voormalige Oostblokkers de concurrentie juist nog zwaarder inzetten. ‘In 2013 konden we het niet meer bolwerken en heb ik het faillissement van mijn toenmalige onderneming moeten aanvragen.’ Natuurlijk kroop het bloed waar het niet gaan kan en begon John Jacobs gewoon opnieuw. Tot op de dag van vandaag. Tot aan het einde van dit jaar. ‘Want daarna ga ik het rustiger aan doen. Ik ga met pensioen.’

Romantiek en Bulgaren

Natuurlijk zal hij ook na zijn pensionering nog wel ritjes blijven maken. Het zit nu eenmaal in zijn bloed; is diep verweven met zijn DNA. ‘Na de MAVO en de MEAO ging ik mijn chauffeurs-rijbewijs halen. Ik wilde rijden op Italië. Prachtig’, verhaalt hij. ‘Als kind al ging ik met familie mee. We zijn echt een chauffeursfamilie.’ De romantiek van achter het stuur zitten, lekker eigen baas zijn én de wereld ontdekken; het was wat de jonge John lokte. ‘Maar de romantiek is er inmiddels wel een beetje af, hoor. Man, man, wat een regels en wetgeving heb je tegenwoordig. Het is allemaal niet meer bij te houden.’

Onze transportsector is door Europa steeds meer aan banden gelegd

Door al deze verstikkende regels zijn chauffeurs in zijn ogen allang geen echte chauffeurs meer. ‘Door alle technieken, zoals track & trace, ben je alleen nog maar een verlengstuk van de techniek.’ Ook heeft het hem enorm dwars gezeten dat de transportsector in ons deel van Europa steeds meer aan banden werd gelegd, waar ‘cowboys’ uit andere landen zo vrij spel kregen en de markt om zeep hielpen. ‘Ik heb zelfs nog tijdelijk een bedrijf in Bulgarije gehad’, vertelt hij, om zo het tij te keren voor zijn eigen onderneming. ‘Maar ik kon niet met die mensen omgaan, dus ben ik daar na twee jaar mee gestopt.’

Exacte vertering berekenen

In de gloriedagen van zijn carrière had hij bijna zeventig chauffeurs in dienst en zwoor hij bij het programma Carrierweb thans Transics. ‘Dat was gekoppeld aan het track & trace systeem en registreerde zo alles automatisch.’ Maar inmiddels zijn de tijden veranderd. ‘Ik werk sinds anderhalf jaar met de handige VKV Calculator van de firma Jaclang en dat bevalt me erg goed.’ Natuurlijk was het even wennen omdat hij een ander systeem gewend was, maar zonder wil hij niet. ‘Het is een ideaal systeem voor als je niet al te veel chauffeurs in dienst hebt en niet alles aan track & trace gekoppeld hebt.

Het berekent heel gemakkelijk welke vergoedingen er voor de diverse ritten moeten worden betaald, wat voor toeslagen er nodig zijn en wat er aan vertering bij komt. Uren, overuren, toeslagen; alles verschijnt in een mooi lijstje.’ Het enige wat hij hoeft te doen is de uren invoeren aan de hand van het urenstaatje dat zijn enige chauffeur hem aanlevert. ‘Ik vertrouw erop dat hij de uren eerlijk en op de juiste wijze doorgeeft en tik dat in de handige VKV Calculator, waarna er met één druk op de knop een lijstje met alle noodzakelijke toeslagen uitrolt.

mijn chauffeur krijgt exact wat hem toekomt

Zo weet ik altijd dat mijn chauffeur exact krijgt wat hem toekomt.’ Bij eventuele problemen hoeft hij maar te bellen, of Jaco Langeveld biedt de helpende hand. ‘Ik ben een oude kerel en dan is automatisering soms best lastig’, grapt hij. ‘Maar Jaco is een aardige kerel en enorm behulpzaam, dus we komen er altijd snel en goed uit.’ De handige VKV Calculator doet bovendien exact wat er wordt beloofd. ‘Het is aanmerkelijk goedkoper dan het programma dat ik eerder van de TLN gebruikte’, vertelt Jacobs. Bovendien weet hij dat zijn chauffeur, die vooral veel voor een Duitse drogisterijketen rijdt, altijd precies krijgt wat hem toekomt. Dat is voor alle partijen wel zo prettig.

Mooi vak

Neemt Jacobs met pijn in het hart afscheid van zijn vak? ‘Ach’, klinkt het relativerend, ‘vooral vroeger was het een erg mooi vak.’ Tegenwoordig is dat wel anders, zo vindt hij. ‘Het verkeer zit steeds meer vast. Overdag hoef je de A1 van Lubeck naar Helsingborg niet op te gaan. Is daar eenmaal trammelant, dan staat alles stil. Gelukkig rijd ik daar vaak ’s nachts en dan is het lekker rustig.’ Ook rijdt hij zelf veel met gevaarlijke stoffen naar België, of met Caterpillar onderdelen naar Zweden. ‘Maar de laatste jaren doe ik het rustig aan, hoor. Ik heb ‘oude lullen werk’, zeg ik vaak. Ik doe de rustige klusjes…’

in januari wordt hij 65

Wat hij gaat doen als hij in januari 65 wordt? ‘Blijven rijden, denk ik. Toch wel. Maar nog iets minder dan nu. Of gewoon de echt leuke ritjes. Misschien houd ik nog wel een eigen wagen en blijf ik daarmee klusjes doen. Dat is niet alleen leuk, maar levert ook nog een leuk extraatje op.’ En de VKV Calculator? ‘Mijn laatste chauffeur gaat eind dit jaar ook over naar een ander bedrijf, dus voor hem hoef ik dat systeem dan niet meer aan te houden. En tja, voor mezelf heb ik het dan natuurlijk ook niet meer nodig…’

Jaco Langeveld