Regeltjes en toeslagen, het is om tureluurs van te worden

Administrateur Angelique Vermeulen koos voor VKV Calculator, want:

‘Al die regeltjes en toeslagen, het
is om tureluurs van te worden’

Door Alex de Jong @ Attest Communicatie

Regeltjes en toeslagenGELDERMALSEN – Jarenlang reed haar man als eigen rijder en verzorgde Angelique Vermeulen de administratie. Erg ingewikkeld was dat niet. Tot Coan Transport uit Geldermalsen zoveel werk kreeg, dat haar man er extra chauffeurs bij ging aannemen. Toen werd het tijd voor de VKV Calculator. Tot op de dag van vandaag heeft ze daar geen enkele spijt van.

Ze wil als administrateur graag alle chauffeurs die bij Coan Transport werken op de juiste wijze belonen. ‘Maar de vergoedingenstructuur binnen de sector zit zo vol haken en ogen, dat ik daar mijn vingers niet aan wilde branden. Als eigen rijder heb je niets te maken met onkostenvergoedingen die van hogerhand worden opgelegd, maar met personeel wilde ik het natuurlijk wel graag vanaf het begin helemaal goed doen’, vertelt ze. Het was zomer 2017. ‘Waarom zou ik alles zelf willen uitvinden en uitpuzzelen?’ zo vraagt ze zich af. ‘Ik heb daar toch helemaal geen kaas van gegeten?’, klinkt het in alle eerlijkheid. Gelukkig hoeft dat ook niet. Met de VKV Calculator hoeft Angelique alleen nog maar de juiste uren in te vullen en het programma doet de rest.

Iedereen kan het

‘Iedereen kan dit doen’, zegt ze met een lach. ‘Je hebt er echt geen hogere wiskunde voor nodig.’ Natuurlijk was het heus wel even zoeken hoe ze bepaalde ritten moest noemen, wat ze waar diende in te vullen, maar Jaco Langeveld, de bedenker van het boekhoudkundige systeem, was altijd bereid om haar met raad en daad terzijde te staan. ‘Als je eenmaal weet wat je waar moet invullen en hoe, dan is het echt een fluitje van een cent.’

Tot op de dag van vandaag is ze nog steeds blij dat ze in 2017, toen de chauffeurs hun intrede deden binnen het bedrijf, gekozen heeft voor de VKV Calculator van Langeveld. ‘Ik zou echt tureluurs worden van al die toeslagen en regeltjes.’ Ze weet zeker dat, als ze alles zelf had moeten uitdokteren, ze enorm veel tijd en energie kwijt zou zijn geweest. En de vraag is dan nog of ze het dan wel helemaal voor elkaar zou hebben. ‘Ik ben best wel handig met Excel, maar er zijn grenzen’, vertelt ze. Gelukkig heeft ze een programma dat zich heeft bewezen en ‘bovendien nauwelijks iets kost’. Het haalt alle ergernis en kopzorgen al bij voorbaat weg. ‘Dit is zo enorm handig. Ik kan het echt iedereen aanraden!’

Altijd goede berekeningen

Het is hard werken in de transport, weet ze. ‘Ik zit gewoon op kantoor en werk niet meer dan acht uren per dag op de administratie’, vertelt ze. ‘Maar de chauffeurs zijn van maandag tot vrijdag van huis, of op vele andere momenten, en hebben altijd wel iets wat gedaan moet worden. Transport is veel meer dan even van A naar B rijden. Ze moeten her en der laden en lossen, soms puzzelen met de vracht om het allemaal passend te krijgen, en ga zo maar door.’ Bovendien is het ook op de weg allang niet meer een pretje, zo merkt ze op. ‘De chauffeurs hebben te maken met medeweggebruikers die soms niet altijd even aardig zijn voor ‘trage chauffeurs’, of ze krijgen een hoop onbegrip als ze in het centrum het verkeer ophouden omdat ze moeten laden en lossen.

Vreemd, want we willen als consument wel allemaal vers voedsel in de supermarkt, toch?’ Als mensen niet zo veeleisend waren en niet zoveel spullen wilden, dan zouden er tenslotte een stuk minder vrachtwagens hoeven rond te rijden, weet ze. Niet dat Angelique Vermeulen daarover klaagt, want met inmiddels tien eigen chauffeurs, heeft Coan Transport er ook lekker veel werk aan. ‘Maar een beetje meer begrip zou wel wenselijk zijn’, klinkt het fijntjes.

Datzelfde begrip heeft zij, in andere zin, wel naar haar chauffeurs. ‘Die zijn dagen van huis en verdienen hun geld heus niet zo gemakkelijk als mensen wel eens denken, dus wil ik hen wel op tijd alles betalen wat hen toekomt.’ Daarbij vertrouwt ze volledig op de VKV Calculator. ‘Het is zo ontzettend fijn dat dit programma het allemaal haarfijn voor mij uitrekent, zodat ik er eigenlijk nauwelijks tijd mee kwijt ben.’ Ze vindt het ‘heel belangrijk’ dat de mannen exact ontvangen wat hen toekomt; dat alle toeslagen en vergoedingen waar zij recht op hebben, op correcte wijze aan hun loon worden toegevoegd. ‘Ik wil gewoon dat het goed is. En met de VKV Calculator is dat zo. Ik hoef daar niet diep over na te denken.’

Overuren en toeslagen

Vergoedingen voor overuren; voor mij als leek klinkt dat vreemd. Hebben chauffeurs zich niet aan de rijtijdenwet te houden? Hoe kun je dan overuren maken? Angelique, die naar eigen zeggen ‘slechts de administratie doet’, lacht en zegt: ‘Tja, mensen die op kantoor werken zijn gewend aan acht uren per dag. Voor een chauffeur zou dat maar een korte dag zijn. Hun werkuren zijn anders.

Alles wat boven de normale 40 uur per week komt, wordt daarom gezien als overuren.’ Die overuren heb je als chauffeur al snel, weet ze. ‘Als chauffeur heb je meer dan eens te maken met vertraging door files, wegomleidingen, et cetera. Een achturige werkdag is daarom voor een chauffeur onhaalbaar. Gemiddeld genomen werkt een chauffeur toch al snel tien, elf, of misschien wel twaalf uur op een dag.’ Neem je op tijd pauze, zoals wettelijk verplicht, dan kun je daarna nog wel weer meer uren maken, zo weet ze. ‘Tenslotte gaan er nog steeds 24 uur in een dag.’

Het gemak, de eenvoud van het invoeren van de gegevens, zo roemt het programma tijdens ons gesprek graag en veel. Dat en het rotsvaste vertrouwen dat ze zeker weet dat de chauffeurs altijd krijgen wat hen toekomt. ‘Het is zwaar werk. Ik neem mijn petje voor ze af’, gaat ze verder. ‘Dan is het belangrijk om ook zeker te weten dat ze krijgen waar ze recht op hebben. Dat hebben ze verdiend, tenslotte.’

Nadelen

Zijn er, met alle reeds benoemde voordelen, dan geen nadelen van de VKV Calculator te bedenken? Ze denkt even diep na, schudt haar hoofd en zegt stralend: ‘Nee, eigenlijk niet. En is er wel eens iets wat niet klopt, of verkeerd gaat – en waar gebeurt dat niet? – dan hoef ik Jaco maar te bellen of staat voor ons klaar. Desgewenst 24 uur per dag. Je hoeft hem maar te bellen en hij biedt ondersteuning’, zegt ze met bewondering. ‘Zelfs laatst. Toen wilde ik hem op zondag bellen. Mijn man zei ‘dat kun je niet maken’.

Maar ja, wanneer moest ik het dan doen? Op alle andere dagen waarop ik het toch al zo druk heb?’ Uiteindelijk belde ze toch, met de gedachte ‘als hij geen tijd heeft, dan merk ik het ook wel’. Angelique: ‘Jaco was aan het hardlopen, maar nam alle tijd voor me.’ Dat doet hij altijd. Ook toen er een fout in het systeem bleek te zitten, waardoor de chauffeurs – onbedoeld – benadeeld werden. ‘Hij heeft er veel werk aan gehad om het op te lossen, maar het is gelukt.’ Iedereen blij. Angelique kon de chauffeurs geruststellen en hen nog een klein ‘spaarpotje’ toezeggen; zijnde de vergoedingen die ze eerder nog niet automatisch hadden gekregen.’

Je kunt hem altijd bellen

‘Het maakt niet uit wanneer ik Jaco bel of lastigval met mijn vragen, hij is altijd even vriendelijk, aardig en behulpzaam.’ Ze vraagt zich hardop af hoe dat kan voor slechts 299 euro voor een fantastisch programma. ‘Het is een programma waar iedereen gemakkelijk mee uit de voeten kan. En lukt het even niet, dan is daar altijd de behulpzame en vriendelijke Jaco om je op weg te helpen. Ik kan de VKV Calculator echt iedereen van harte aanbevelen!’

Wil je ook deze calculator proberen?

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*