‘Door VKV Calculator hoef ik niet zelf
urenlang in weekenden te ‘prutsen’’
Door Alex de Jong @ Attest Communicatie
Het helpt enorm dat hij zelf geen leek op excel-gebied is. GertJan Vijzelaar, directeur-eigenaar van Handels- en Transportbedrijf G.J. Vijzelaar te Aalsmeer had daarom de eerste jaren niet echt hulp nodig om de urenregistratie van zijn chauffeurs bij te houden. ‘De chauffeurs leverden bij mij hun 24-uurs lijsten in, met daarin per kwartier hun werkzaamheden, en dan rekende ik het allemaal wel uit’, klinkt het. Maar tijden veranderen. De wildgroei aan toeslagen en vergoedingen maakte het steeds lastiger om alles op de juiste wijze te berekenen. ‘Dan ben je alle weekenden urenlang bezig’, aldus Vijzelaar. ‘En de vraag is of je dat wilt.’ De VKV Calculator van Jaco Langeveld, eveneens gebaseerd op Excel, bracht uitkomst.
24-uurslijsten
Jarenlang werkte GertJan Vijzelaar met de 24-uurslijsten en kon daar altijd prima mee uit de voeten. ‘Toch had ik gaandeweg wel zoiets van: we leven in een tijd van automatisering, waarbij alles door programma’s zoveel gemakkelijker kan. Bovendien rekent de lijst nog met blokken van een kwartier, maar het moest toch ook mogelijk zijn om per minuut te registreren?’ Het eigengemaakte programma, dat automatisch berekent hoeveel tijd er voor bepaalde acties mag worden gerekend, voldoet prima, maar het kan nog beter. Het moet geïntegreerd worden in de VKV Calculator van Jaco. Met minutenregistratie, omdat GertJan Vijzelaar dat graag wil. ‘Maar Jaco heeft meer aanpassingen voor ons gemaakt, hoor’, gaat de man verder die sinds anderhalf jaar niet meer zelf op de wagen zit, maar inmiddels zes chauffeurs op de weg heeft.
VKV Calculator
‘We zijn vanuit de basis met de VKV Calculator begonnen. Een ideaal programma, juist voor de kleine zelfstandige die niet wil verzanden in allerlei regeltjes; een programma dat, als je de data goed invoert, alles netjes voor je uitrekent.’ En daar zat voor GertJan wel een beetje de crux. ‘Soms vullen chauffeurs de lijsten niet goed in en dan wil ik toch wel graag een correctie kunnen uitvoeren.’ Jaco maakte het mogelijk met zijn programma. ‘Als een chauffeur invult dat hij om acht uur is begonnen en tot zes uur in de middag heeft gewerkt, dan berekent het programma automatisch hoe die tien uren ‘werktijd’ moeten worden ingedeeld en welke toeslagen daarbij horen. Inmiddels zit deze correctie standaard in het pakket. Daar is GertJan Vijzelaar blij mee. ‘Ook gaf ik Jaco destijds aan dat hij iets met Artikel 26 moest doen. Dit betekent dat er volgens CAO na een bepaalde diensttijd pauze genomen dient te worden. Dat is nu volledig geautomatiseerd en standaard opgenomen in het pakket.’
Ik moet er van op aan kunnen
Vijzelaar werkt al sinds 2012 met de VKV Calculator en is daar zeer tevreden over. ‘Zo’n programma moet voor mij, als boekhouder, planner en eigenaar van het bedrijf goed werken. Ik moet er van op aan kunnen. Het moet precies doen wat ik wil dat het doet. Het moet exact berekenen wat volgens de CAO noodzakelijk is. Dat moet het bovendien sneller doen dan wanneer ik het allemaal zelf moet uitrekenen, want zo boek ik tijdwinst en hoef ik niet in de weekenden ook nog urenlang in de cijfertjes te zitten.’ Daarnaast is het volgens hem ook van belang dat de chauffeurs weten dat de werkgever met een goed programma werkt; een programma dat exact berekent waar de chauffeur recht op heeft. ‘Zij weten dat er geen speld tussen te krijgen is en dat ik, met behulp van de VKV Calculator, alle uren en toeslagen correct bereken.’
Aanrader
‘Ik ben opgegroeid in de wereld van de transport. In de familie hadden wij al een transportbedrijf van mijn opa. Zelf ben ik in 1980 begonnen, in loondienst, op de bloemenveiling, in het bloementransport. Op een gegeven moment hebben we dit bedrijf overgenomen en verder uitgebouwd. Na een aantal jaren voor iedereen 24/7 bereikbaar te zijn, hebben mijn toenmaligecompagnon en ik besloten dit bedrijf te verkopen en iets anders te gaan doen. Ik ben toen zelf weer gaan rijden.’
In dit proces gaat de VKV Calculator gewoon mee
Toch, na een paar jaar, kroop ook bij hem het ondernemersbloed weer waar het niet gaan kon. ‘Voordat ik het wist, had ik weer twee chauffeurs op de weg.’ Inmiddels zijn dat er zes en heeft hij zelf anderhalf jaar geleden zijn autosleutels doorgegeven aan een nieuwe chauffeur. ‘We vervoeren op dit moment vloeibare levensmiddelen in tankwagens. Plantaardige oliën, vetten, cacao; voornamelijk bulk voor de levensmiddelenindustrie.’ De bedoeling is om nog te groeien naar circa tien wagens en chauffeurs. ‘Daarmee blijft het overzichtelijk, zijn mensen binnen je bedrijf geen nummer en blijf ik er als manager ook nog voldoende lol in houden.’ In dit proces gaat de VKV Calculator gewoon mee. Dat groeit, net als het bedrijf, mee met de tijd. ‘Een ideaal programma. Ik kan het iedereen aanraden.’